søndag 20. mars 2011

Dialekt- tevling

Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle gjøre dialektøkta med klassen min litt mer spenstig enn hva dialektologi på Dragvoll og på Melhus vgs var i hine hårde dager. Jeg skal ikke si at jeg ikke husker dialekt- læra fra videregående, den har vel heller brent seg fast i meg som noe av det kjedeligste i kvinns minne. (Og ikke minst, Norgeskartet med den lille flekken oppe i nord der de snakket trøndersk,det glemmer jeg aldri.) Men som sagt jeg ville prøve å blande norskens ur-emne med noe litt spenstig, og jeg fant inspirasjon i en rap- scener jeg vet om fra 8Mile. Elevene og jeg bestemte oss altså for å blande de gamle dialektorda fra Stjørdalsområdet med Jimmy rabbits frustrasjon, angst og vrede over vanskelige mødre, utro damer og egen hvithet i sluttscenen i den legendariske filmen 8Mile.

Elevene gikk alvorlig til verks, foreldre og bestemødre ble oppringt, bibliotekets samling over gamle Stjørdalsord ble besøkt og hoder ble vridd og vendt. Hva betyr egentlig maråder, laup og heppinj, sjur, skråppåttkjærring og trillbrok? I disse timene ble det plutselig ikke så selvfølgelig at engelsk er et ord med så mange flere ord enn det norske, elevene gikk opp i oppgaven, og jeg så tilfreds på de tusen blomster som blomstret!

Læreren måtte lage reglene mens tevlinga utviklet seg, men hva gjør en lærer når: heppinj på Skarpomkjærvom er umulige å forstå, gælvlærvoin er sjarmerende rene, hånstauran er redselsfullt kverulerende, faintottan dikter nidviser, Hæsjrampan og Gunnu er nådeløst gammeldagse og Vuddu- Valley er den eneste gruppa som alle kan forstå? Joda, vi fikk til slutt en vinner: Gælvlærvoin knuste Faintottan og de som var heppinj på skarpomkjærvom (eller lystne på lettkledde mennesker på bokmål) på oppløpssida. Dialekt eller amerikansk rap, tjaaaaaa jeg må innrømme at denne gangen var den amerikanske rapen lettere å forstå, men dialektene hadde den beste alliterasjonen.

5 kommentarer:

  1. Herlig! Jeg eeeeeelsker dialekter og dialektologi, men dette må ha vært mer moro enn å fargelegge kart med ulike farger for ulike kjennetegn...

    SvarSlett
  2. Jeg er også glad i dialektologi - og har erfaring med at elever også synes det er artig. Men denne innfallsvinkelen var ny. Skulle gjerne vært flue på veggen.. En slik miksing av rap og dialektord er jo kjemperelevant i disse mikse- og sampletider. Ble rap-tekstene skrevet ned? Går det an å få se noen av dem?

    Hildegunn

    SvarSlett
  3. Ja. Dialektologi er overraskende fengende blant elevene. Klart alt er skrevet ned. Elevene vil nok gjerne dele sine tekster med flere:-)

    SvarSlett
  4. Funker dette....? Skrev en kommentar, men fikk en melding om at den ikke lot seg registrere. Borte. Pokker, prøver igjen...

    SvarSlett
  5. Ok. fint.
    Ja, hvor var jeg, hva skrev jeg? Hmm...altså, det var noe sånt som at du virkelig lyktes med å bruke Eminem-filmen som vei inn til elevenes engasjement, ser det ut til.

    Her på Nordmøre er sanger av Hans Hyldbak (tekst) og Henning Sommero (melodi) kjente, og for mange kjære. Sangene er skrevet på utpreget nordmørsdialekt (Surnadal) og melodiene svært vakre. Skikkelig regionromantisk, altså. En dobbelttime hørte/ så vi sangene "Vårsøg" og "Nordmørsminne" (http://www.youtube.com/watch?v=SGLewUh374I). Deretter leste vi tekstene, men da satt om til bokmål (av meg). Elevene protesterte, og vi hadde et engasjert utgangspunkt for samtale om hva dialekt, nynorsk og språk kan bety for oss. Det var ikke likegyldig. Neste time begynte vi med nynorsk. Men vi kunne også ha begynt med dialekt.

    Å berøre elevenes hjerne eller hjerte er vel nødvendig for å nå fram til dem. De blir i allefall ikke like engasjert ut av plikt. En kongevei til elevenes engasjement er som kjent, slik Kirsti gjorde ovenfor, å bruke deres populærkultur og verden som vei inn til temaet. For Eminem og Lady Gaga har jo mye av det samme på hjertet som mange av kompetansemålene i norskfaget. De uttrykker mye av det samme, men bruker litt andre uttrykk. Eminem og språk, Lady Gaga og barokken, Avatar og myter - gjerne i den rekkefølgen. I tillegg så er det artig for oss lærere, og det er heller ingen ulempe :)

    SvarSlett